Zoladz conditie test… Jan de Wilde

Het lopen van marathons vergt een goede ‘langdurige’ voorbereidingsperiode. Daar hoort een uitgebalanceerde trainingsplanning en -schema bij. Voor iedere atleet is een dergelijk plan verschillend. Het hangt af van de ervaring met het hardlopen van de atleet. Hoeveel ervaring heeft de atleet met het lopen van langere afstanden. Wat is de conditionele gesteldheid? Om een marathon goed en verantwoord te kunnen lopen adviseer ik dat de atleet al minimaal drie jaar loopervaring heeft en makkelijk halve marathons uit kan lopen. Om inzicht te krijgen in de conditionele gesteldheid van de atleet en om een op de persoon geschreven trainingsschema te kunnen maken gebruik ik de Zoladz conditie test in de diverse stadia van de trainingsperiode.

 

Meten is weten…

De Zoladz test is ontwikkeld door de Poolse inspanningsfysioloog Jerzy Zoladz. De test is bedoeld voor hardlopers en andere duursporters met het doel de getraindheid van het inspanningsniveaus vast te kunnen leggen. De achtergrond hiervan is dat het volgens Zoladz voor het prestatievermogen belangrijk is dat om op alle inspanningsniveaus goed getraind te zijn.  Voordat je aan de test kan beginnen moet je wel eerst je maximale hartslag weten. 

De test bestaat uit vijf keer zes minuten hardlopen in verschillende hartslag zones met tussendoor iedere keer 2 minuten herstel (wandelen). Na elke zes minuten wordt de afgelegde afstand genoteerd. De verschillende hartslag zones zijn, max. hartslag(HF max.) -50, -40, -30, -20, -10 slagen per minuut.

*zone 1 (Z1) = HF max. -50

*zone 2 (Z2) = HF max. -40

* Zone 3 (Z3) = HF max. -30

*Zone 4 (Z4) = HF max. -20

* Zone 5 (Z5) = HF max. -10

Wanneer de afstand nu van zone naar zone rechtlijnig oploopt, dan is de atleet in elke zone even goed getraind.

 

Wanneer ergens een knik optreedt dan is dat een teken dat er in die bepaalde zone nog winst te boeken is. Er kan dan in deze zone meer getraind worden. Het trainingsschema zal daarop worden aangepast. Daarnaast is vooruitgang vast te stellen door de test regelmatig te herhalen. Wanneer er goed getraind is, legt men in dezelfde zone een grotere afstand af dan in de eerder in de trainingsperiode afgenomen Zoladz test.

Het Kustmarathon 3MTiem zal zaterdag 17 juni tijdens hun tweede teambijeenkomst in Goes op de atletiekbaan bij AV’56 deze test doen. Ook zal Miriam van Reijen dan aanwezig zijn en met het 3MTiem het voedingspatroon bespreken. Patrick Vervaet zal verslag doen in het 3MTiemBLOG van deze bijeenkomst. Je kunt rechtstreeks naar dit blog waar bijna wekelijks verslag word gedaan over de trainingservaringen, adviezen en tips worden gegeven m.b.t. het trainen voor de Kustmarathon Zeeland via deze link: https://www.marathonzeeland.nl/het-evenement/actueel/rubriek:weblog-3mtiem-2017