Yoga maar je zou het ook stretchen kunnen noemen… Frans Daalman

Vrijdagavond 16 juli waren wij met het Kustmarathon 3MTiem in Middelburg bij Martin Verstelle in zijn pand met de naam ‘Flower Yoga’. Martin leerde ons hoe wij als hardlopers ons lijf soepel kunnen houden. Martin noemt het Yoga, maar je zou het ook stretchen kunnen noemen en dan in ons geval speciaal op het hardlopen gericht.

 

Stretchen van de spieren geeft niet alleen een betere doorbloeding van de spieren, maar beïnvloed ook de pezen en geeft net zoals bij het hardlopen een doorbloeding van de botten. Door te stretchen rekken wij ook de meridianen (komt uit de accupunctuur). Meridianen zijn ‘lijnen’ die door het lichaam lopen en deze staan weer in relatie met de organen. De organen hebben invloed op onze emoties, dus op onze stemming. Door regelmatig te stretchen kunnen we onze gewrichten beter gebruiken, omdat de spieren door het stretchen leniger worden. Met als gevolg dat we ons makkelijker kunnen bewegen doordat we onze gewrichten beter kunnen gebruiken. Door regelmatig te stretchen hebben we minder spanning op de gewrichten. Hardlopers/duurlopers belasten de gewrichten extra zwaar. Wanneer we hardlopen verkorten we onze spieren en door het stretchen brengen we deze weer op de juiste spanning. Hardlopen in combinatie met stretchen geeft als voordeel dat de spieren die door de hardloopinspanning zijn verkort direct na deze inspanning worden opgerekt waardoor er een betere doorbloeding ontstaat. Dit helpt de spieren sneller te herstellen. Doordat er minder lang spanning op de spieren blijft zitten zullen de spieren sneller kunnen herstellen.

 

Bijkomend voordeel van stretchen is dat behalve dat het lichaam soepeler wordt het ook de geest positief beïnvloed. Lichaam en geest zijn immers met elkaar verbonden. Een soepel lichaam geeft en soepele geest! Deze soepelheid geeft en gevoel van totale ontspanning. Bij het stretchen hoort ook een juiste en gecontroleerde ademhalingstechniek. Door tijdens de oefeningen goed op je ademhaling te letten (gecontroleerd in- en uitademen) wordt je bewuster van je ademhaling. Daardoor en ben je minder bezig met je hoofd (je ratio) en meer met je geest, je gevoel. Je ervaart door een goede ademhaling de (spier)pijn minder of helemaal niet meer. Deze ademhalingstechniek kan gebruikt worden ook tijdens het hardlopen. Bij deze strech- en ademhalingstechnieken hoort ook core-stabillity. Dat wil zeggen als we toch oefeningen doen laten we dan ook wat oefeningen erbij doen om onze core-stabillity te versterken. Door core-stabillity oefeningen te doen maken we een korset van spieren rondom ons middel. We versterken buik-, bil- en rugspieren waardoor we in die gebieden van ons lijf meer kracht ontwikkelen. Bij het lopen komt de kracht vanuit de core! Hoe sterker onze core… hoe minder blessures! Lopers die aan stretchen doen weten te vertellen dat ze bij voorbeeld na een marathon minder stijf zijn. Daar waar ze vroeger na een marathon de andere dag de trap niet op of af konden hebben ze daar nu stukken minder last van.

 

Yoga (stretchen) kan je zien als sport… wel een bijzondere sport… want het is de enige sport waarbij je ook op latere leeftijd nog fysieke en mentale winst kan behalen! Bij het hardlopen, met name bij het lange duurlopen verliezen we bij het ouder worden snelheid. Door aan Yoga, strechen te doen kun je je lenigheid behouden c.q. vergroten.

 

Na elke kustmarathon training gaat het 3MTiem als afsluiting altijd nog stretchen. Deelnemers van de parcourstrainingen zijn welkom om deze Stretch oefeningen als afsluiting van de intensieve trainingen met het 3MTiem mee te doen!