We zijn nu officieel van start… Debby Elstgeest

Onze kustmarathon 3MTiem trainingen zijn al 10 weken geleden gestart. Maar vorige week zondagmorgen was de eerste officiële kustmarathon parcourstraining van dit seizoen. Jan de Wilde verzorgd deze trainingen al net zolang als de kustmarathon bestaat… Dit jaar dus de 14e editie!

Deze eerste training was direct al druk bezocht. Ruim 100 mannen en vrouwen allemaal met hetzelfde doel, maar van heel verschillend hardloopniveau. Erg gezellig om daar als 3MTiemer tussen te lopen. Tijdens deze eerste training was er volop tijd om kennis met elkaar te maken, tijdens het lopen lekker gekletst met medelopers om mij heen. Erg leuk ook dat je nu ook vragen krijgt over de dingen die we als 3MTiem doen. En wat we ervan opsteken om te delen tijdens de trainingen. Veel vragen gaan over voeding. Dat is voor veel marathonners toch een probleem.

 

Ook doen we als 3MTiem mee aan een aantal wedstrijden van het Zeeuws stratenloopcircuit. Afgelopen woensdag ben ik van start gegaan in Zoutelande. Na een stukje parcoursverkenning en de rek- en strekoefeningen die we als team doen klonk het startschot. Het waren drie rondjes. Een stukje door de woonwijk en verder over de boulevard van Zoutelande langs het kustmarathonbeeld en ‘The walk of fame‘ van de kustmarathon, al winnaars staan daar gegraveerd in tegels rondom het monument. Het is bij dit soort wedstrijdjes altijd moeilijk je loopsnelheid te doseren, omdat het starttempo altijd vrij hard gaat en je je makkelijk laat verleiden boven je eigen looptempo te beginnen. Maar het was voor mij een mooie loop met een goede tijd: 52.30… er zit echt vooruitgang in o.a. dankzij mijn trainingen van de afgelopen weken!

 

Nu de trainingen zwaarder en langer gaan worden is het belangrijk om goed voor mezelf te zorgen. Ik probeer zoveel als mogelijk regelmaat in mijn dagritme te hebben. Beetje op tijd naar bed. Gezond eten. Ik haal veel inspiratie uit de kookboeken voor hardlopers van Miriam van Reijen. Ook laat ik elke 3 weken mijn beenspieren masseren. Ik ga daarvoor al een aantal jaren naar Dick Hoogersteger. Hij maakt de benen weer heerlijk soepel en het is ook een echt heerlijk relaxmoment, ook belangrijk! Het doel van sportmassage is om de lichamelijke conditie van de sporter op pijl te houden, te verbeteren en eventuele blessures vroegtijdig te herkennen en/of te herstellen. Dit gebeurd door strelingen en knedingen waardoor de doorstroming, doorbloeding van de spierpezen word verbeterd. Door betere doorbloeding worden de afvalstoffen in de spierpezen sneller afgevoerd. Omdat ik met regelmaat bij Dick kom, hij mijn lijf goed kent kan hij goed inschatten hoe het met me is gesteld. 

 

Ook merk ik dat de kracht/core-stabillity oefeningen die we hebben gekregen van Frans Daalman gaan werken. Mijn core wordt sterker. En de oefeningen gaan me steeds makkelijker af. De eerste keren dat ik deze oefeningen deed was dat echt afzien voor me. Buikspieroefeningen, oefeningen voor de benen en de heupen waren niet echt mijn ding. Ik probeer dit nu zeker drie keer per week te doen aansluitend aan mijn trainingen en dat voelt heel goed.

Ik ben zoals jullie lezen actief en met erg veel plezier bezig om mijn marathondoel te bereiken. En de resultaten maken me nog enthousiaster!