Vakantiestress… Debby Elstgeest

De schoolvakantie is begonnen en dan zou alles wat rustiger moeten worden. Maar niets is minder waar in huize Elstgeest. Er moet vakantiewerk worden gedaan, kamp, feestjes… Pa, Ma brengen jullie ons even is dan een veel gehoorde vraag van de kinderen. Op het werk is het ook extra druk nu de vakanties zijn begonnen. Veel collega’s zijn er even tussenuit dus de achterblijvers zetten een stapje extra. Dan is het wel eens puzzelen om m’n Kustmarathon 3MTiem trainingsschema aan te houden.

 

De Kustmarathon parcourstrainingen staan natuurlijk vast…. Vorige week was de laatste zondagmorgen training. Vanaf komende zijn de parcourstrainingen op de woensdagavonden. De eerst volgende is op 10 augustus. Er word dan gestart om 18:00 uur vanuit Oostkapelle (grote parkeerplaats einde van de Duinweg). Het trainen in de groep is erg leuk en gezellig. Ik loop mee in tempo-groep 5. Al kletsend tik je de nodige trainingskilometers veel makkelijker weg. Er wordt weer heel wat afgepraat en gelachen tijdens deze traininguurtjes. Maar eerst stond voor mij de Boulevardloop in Vlissingen nog op het programma. De laatste wedstrijd van het Zeeuws stratencircuit 2016. Het kustmarathon 3MTiem doet daaraan uiteraard ook aan mee!

Ik merk wel dat zoals nu het geval is het aantal trainingskilometers steeds meer wordt, het belangrijk is goed rust te nemen. Ik vind dat niet altijd even makkelijk. Ik ben niet zo van het stil zitten. Ook ben ik aan de voorbereidingen begonnen voor onze vakantie. Dat brengt ook altijd de nodige stress met zich mee. Wij gaan 3 weken kamperen in Frankrijk. We hebben een omgeving uitgekozen waar we ook lekker kunnen doortrainen voor de kustmarathon. Dat kan heel goed aan de Atlantische kust in de buurt van Bordeau. Je hebt daar mooie bossen en prachtige stranden waar je prima kunt hardlopen. Ik kijk daar erg naar uit. Heerlijk ‘s ochtends in alle vroegte lekker samen met mijn man Gijsbert, die ook traint voor de kustmarathon, op pad te gaan voor een trainingsrondje!

Maar voor de familie Elstgeest richting Frankrijk kan moet er nog heel wat ‘water door de zee’. Vorige week hebben we een voorraad gelvoeding en sportdrank aangeschaft voor tijdens de vakantie. Ook daarbij een aantal cafeïne sportgels om deze te proberen tijdens de komende trainingen. Je zou daar een extra oppepper van krijgen die je goed kunt gebruiken in de laatste kilometers van je marathon. Ik wil graag testen wat dit doet met mij en hoe mijn lichaam hierop reageert. En Jan de Wilde en Miriam van Reijen adviseren om tijdens de trainingen voorafgaand aan de marathon te testen welke gelvoeding ‘goed valt’. Dat verschilt namelijk van persoon tot persoon.

 

“van cafeïne is voldoende bewijs dat het de prestaties positief beïnvloed, cafeïne zorgt niet alleen voor een goede vetverbranding (heeft een gunstig effect op het uithoudingsvermogen) maar heeft ook een gunstige werking op de hersenen.” *Uit het hardlopers kookboek van Miriam van Reijen

Na de vakantie zal ik dan voor mezelf beslissen of ik dit tijdens de marathon ga gebruiken.

Verder zullen de komende weken in het teken staan van zoveel mogelijk heerlijk niets doen. Eens een stadje bezoeken. Een terrasje… Maar vooral toch qualitytime op het strand. Lekker met een goed boek! Iedereen… en speciaal alle kustmarathonners een fijne en sportieve vakantie toegewenst.