Rekken en Stretchen… Frans Daalman

Hardlopen en stretchen vormen een goede combinatie van bewegen en ontspannen. Ze versterken en ondersteunen elkaar. Vooral bij duursporten waarbij meerdere uren in dezelfde lichaamsbeweging wordt uitgeoefend, vraagt het lijf om ontspanning. Het stretchen van de spieren is dan een goede inspanning na gedane arbeid.

 

Voordelen van het Stretchen:

Lichamelijk

- Verbetert flexibiliteit en lichaamshouding

- Sterkere botten en spieren

- Vergroot de beweeglijkheid van de gewrichten

- Betere bloedcirculatie

- Voorkomt blessures

- Verjongend effect

- Adrenaline verlagend

 

Mentaal

- Brengt de geest tot rust

- Zorgt voor innerlijke rust

- Betere concentratie en helderheid

- Balans tussen lichaam en geest

- Meer in het Nu

 

Spanning en ontspanning dienen in balans te zijn wanneer je een sportuitdaging zoals de Kustmarathon als doel hebt gesteld. Zonder ontspanning in je lijf en geest kun je minder goed de inspanning van het lopen van de marathon aan. De kans dat je eigen grenzen overschrijdt is groot als je een marathon wilt voltooien. Met een juiste balans presteer je beter en beleef je meer plezier aan je sportprestatie. Deze juiste balans tussen lichaam en geest stelt je in staat goed te herstellen van je trainingen en je marathon.

 

Het stretchen mag nooit stressvol zijn! Het hoort ontspannend en niet competitief te zijn. Je doet het voor jezelf en binnen de voor jou lichaam geldende begrenzingen. Ieder mens heeft immers wat dit betreft zijn unieke lichaameigen begrenzingen. Het rekken en strekken geeft de spieren een betere doorbloeding en voorziet het bloed van voedingsstoffen. Hierdoor voelt het lichaam gezonder en energieker aan en herstelt sneller. Een bijkomend voordeel is het vrijer en met meer gemak kunnen bewegen en het kunnen corrigeren van je lichaamshouding. Na verloop van tijd, bij voldoende oefening,  merk je een verbetering in je prestaties . Het zal je helpen om beter in contact te komen met je lichaam. Je leert je lichaam en de persoonseigen lichaamsgrenzen ontdekken en beter kennen.

Tijdens het strechten is het belangrijk dat je geconcentreert bent op het uitoefenen van de bewegingen. Geen muziek of andere dingen die je afleiden. Neem de tijd hiervoor. Voel je lichaam… zeker na de oefeningen zul je voelen wat het stretchen je heeft gebracht. Heb er plezier van! Het maakt je positiever, blijer, gezonder en een beter, energieker sportmens!

 

Na afloop van de Kustmarathon parcourstrainingen zullen Frans Daalman en het Kustmarathon 3MTiem bij goed weer (droog en niet te fris) op een rustig plekje bij de finishlocatie een aantal Stretch oefeningen doen. Iedereen die wil kan daarbij aansluiten. Frans zal dan graag ook eventuele vragen beantwoorden.