Niet alleen lopen....

Ben nu een paar weken bezig als kustmarathon 3MTiemer. Lekker aan het lopen volgens het schema wat ik kreeg van Jan de Wilde. Elke week een baantraining. In mijn geval op de dinsdagavond in Goes. En de andere trainingen doe ik voor mezelf. Alleen of samen met de dames van mijn hardloopclubje of met mijn man Gijsbert.

 

Ik heb onlangs mijn voedingsdagboek ingeleverd bij onze team voedingsdeskundige Miriam van Reijen. Zij heeft mijn eetpatroon bekeken en hierin het één en ander aangepast en adviezen gegeven… Zeer nuttige adviezen die het herstel en mijn loopprestaties echt wel eens zouden kunnen gaan verbeteren. Het is erg belangrijk goed te variëren met groenten en fruit. Ook is het van belang om voldoende eiwitten binnen te krijgen en dit te verdelen in kleine porties verdeeld over de gehele dag. Ik moet ook meer koolhydraten eten en deze aan mijn ontbijt toevoegen. Dat is voor mij persoonlijk moeilijk, omdat ik erg bang ben van de weegschaal. Ik word sneller aangevallen door dat ding dan dat ik afval en dat is voor mij zeer frustrerend.

Belangrijke notitie uit de voedingsanalyse die ik van Miriam kreeg:

“Op de dagen dat je traint meer eiwit en vet verspreid over de dag innemen. Dit komt je herstel en uiteindelijk je prestaties ten goede. Ook is het belangrijk om binnen een uur na de training iets van eiwit binnen te krijgen om de spieren op de juiste manier te kunnen laten herstellen”.

 

In de kookboeken voor hardlopers die Mirjam schreef staan leuke tips en heerlijke recepten. In de whatsapp groep die wie hebben binnen het 3Mtiem zijn al verschillende lekkere dingen via foto’s uitgewisseld. Het is trouwens mede dankzij onze app groep dat wij echt groeiend zijn als team richting de Kustmarathon. Ook ben ik voor een check-up bij Frans Daalman geweest in Breskens. Een tochtje naar ‘den overkant’ zoals wij dat als Zeeuwse ‘eiland’ bewoners plachten te noemen. De overtocht met het fiets/voetveer Vlissingen/Breskens. Lekker een half uurtje aan boord relaxen met een boek. Daarna bij Frans op de tafel om alles te controleren. Een hele bijzondere ervaring. Wat een kundige man. Hij heeft alles goed gecheckt. Ik moet extra aandacht geven en blijven werken aan mijn core, want die zwakt snel af. Ook zou het goed zijn om wat aan ontsnapping te gaan doen. Omdat ik van nature moeite heb om in mijn ontspanning te komen en te blijven. Advies van Frans… Ontspanning/ademhaling oefeningen en mindfulness gaan doen. Hier had ik mezelf nog nooit in verdiept. Dus wat gezocht op internet en wat mensen benaderd die hier naar mijn idee wel wat meer van weten. Conclusie… dit zou mij behalve met het hardlopen ook in mijn dagelijks doen en laten van pas kunnen komen. Ik heb inmiddels een app geïnstalleerd op mijn telefoon waarmee ik elke dag een oefening doe. Is best moeilijk om je gedachten los te laten, je eraan over te geven. Lukt me nog niet altijd maar… de aanhouder wint. Ook heb ik van Jan de Wilde een leuk boek m.b.t. Mindfulness gehad waarmee ik aan de slag ben gegaan. Want positieve gedachten helpen je ook bij het hardlopen.

 

Vrijdag heb ik nog meegelopen met de Schellachloop in Middelburg. Ik heb geprobeerd in de ontspanning te lopen en alle negatieve bijgedachten uit te bannen tijdens de wedstrijd. Dit lukte me redelijk goed. Ik had een mooie tijd en heb echt lekker ontspannen kunnen lopen. Allemaal nieuwe dingen die op mijn pad zijn gekomen als 3MTiemer. Zaterdag hebben we onze tweede bijeenkomst van het 3MTtiem. Dit keer in Goes. Ik ben benieuwd wat deze trainingsdag ons weer gaat brengen.