Lopen volgens een marathon trainingsschema is vooral heel goed plannen… Debby Elstgeest

We zijn als 3MTiem nu al weer een poosje onderweg. Pas weer een leuke gezamenlijke trainingsdag gehad. Een mooie set 3MTiem sponsor kleding gekregen. En ook hebben we met een aantal deelnemers van het 3MTiem een rondje samen getraind in Vlissingen om het parcours van de PZC loop te verkennen. Het parcours is 10 km maar wij hebben er nog een lusje aan vast geplakt omdat het schema 16 km aangaf…

Maar… dit verslag gaat vooral over mijn ervaringen met mijn trainingsschema richting de kustmarathon.

Het lopen op een persoonlijk trainingsschema zoals ik dat net zoals mijn 3MTiem collega’s van Jan de Wilde kreeg is elke week weer een puzzel voor mij en in ons gezin. Het moet kloppen met mijn werkdagen. En niet te vergeten de afspraken van de kinderen en mijn man zijn ook belangrijk. Op de maandag is het altijd even kijken hoe de week er uit ziet binnen ons gezin. Familieoverleg…Wanneer werken, wanneer word mama thuis verwacht en hoe valt dat in te passen in het kustmarathon trainingsprogramma.

Ik train 4 keer in de week. Deze trainingen zijn door trainer Jan ingepland in mijn trainingsschema. Op dinsdagavond (mijn eerste training van de week) loop ik altijd mee met de baantraining in Goes bij AV’56. Deze baan interval trainingen zijn elke week anders. Je weet van te voren niet wat je gaat doen. Ze zijn altijd volgens een vast systeem op gebouwd. Eerst word met de hele groep (om en na bij de 80 AV’56-ers) de gezamenlijke warming-up gedaan. Elke keer weer gezellig om even bij te kletsen met deze en gene voordat ‘het echte trainingswerk’ begint. Na de warming-up splitst de groep zich in een aantal verschillende groepen van verschillend niveau. Ik train in groep 2 die weer is onderverdeeld in verschillende tempo’s. Ik loop in groepje 50 (dit betekend 50 min op de 10 km.) Dit is voor mij best scherp hoor! Elke week krijgen we als groep een andere trainingsopdracht. We starten vaak met 800 meter -in’s en out’s-. 50/50 meter hard/dribbelen. En daarna is het een piramide of een bepaald aantal rondjes in een bepaalde tijd. Je krijgt dit netjes op papier zodat je samen kan lezen wat er wordt verwacht. Na dit onderdeel word de training afgerond met een cooling-down. Als dit erop zit hebben we ongeveer zo’n 1.30 uur getraind. Ik ben hiervan altijd erg vermoeid. Het is een pittig maar zeker voor mensen met marathondoel heel goed om naast de duurlooptrainingen die in één tempo worden gelopen ook op de baan te trainen. En het is gezellig deze training zo af en toe af te sluiten met een kop koffie of thee in de AV’56 kantine.

Op woensdag (dag twee van mijn training weekschema)staat er een herstel loop op het programma. Meestal zo’n km of 7. Herstel loop houd in dat je in een rustig tempo loopt onder je wedstrijd tempo. Handig ‘meetpunt’ voor het lopen in dit tempo is dat je gewoon rustig moet kunnen blijven doorpraten tijdens het lopen. Tijdens deze training doe je ook een paar soepele versnellingen. Deze training doe ik altijd vanaf thuis samen met een aantal dames van het dorp, Ilona, Ingrid en Marylou… En jazeker… praten doen we dan zeker tijdens het lopen. Het komt ook wel eens voor dat deze gezamenlijke ladies training niet door kan gaan. Dan kies ik ervoor om deze te verschuiven naar de Donderdagochtend. Dan ga ik om 6.00 uur mijn bed uit en ga ik direct nuchter lekker een rondje de polder rondom ’s Heerenhoek in. Heerlijk stil zo in de vroege ochtend en je begint de dag lekker fit.

Op vrijdag (dag drie van het weekschema)is het een interval training. Dit kan een piramideloop zijn of een climaxloop. Deze is vaak zo rond de 8 km. Die doe ik eigenlijk altijd alleen. Omdat je dit echt op je eigen tempo loopt. Soms ga ik samen met mijn man Gijsbert. We doen dan wel dezelfde training maar elk in ons eigen tempo. Ik heb dan dus een haas bij me die ik niet kan vangen J.

Op zondag (dag vier van het schema)staat er altijd lange rustige duurloop gepland in een tempo waarin je makkelijk kan praten. In deze trainingen in opbouw van week tot week naar wel 30 kilometer zitten wel een aantal korte versnellingen variërend tussen de 10 en 150 meter. Die versnellingen doe ik dan 5 keer. Deze training doe ik al een lange tijd samen met Lia. We hebben samen al heel wat wedstrijdjes, evenementen en marathons gelopen . We lopen eigenlijk altijd hetzelfde tempo. Kunnen altijd fijn samen trainen. Ook is het fijn dat je elkaar goed kunt

ondersteunen onderweg tijdens de lange duurlopen. Iedereen die aan hardlopen doet kent het dip gevoel. Als je samen met een maatje traint kun je elkaar door deze dipjes heen helpen en het is een stuk gezelliger om samen deze lange duurtrainingen te doen.

En dan zijn er natuurlijk ook weken dat er een wedstrijd is gepland waaraan wij als kustmarathon 3MTiem deelnemen. In die weken heb ik een aangepast schema. Eens per 4 weken zit er een herstelweek in. Je geeft je lichaam in die week rust, geeft het de kans om te herstellen van de trainingsarbeid in de voorgaande weken. Je verminderd dan het aantaltrainingskilometers en ik train in die week één dag minder. Ik ‘pak’ in deze week ook echt mijn rust. Rusten is immers ook een heel belangrijk onderdeel in de trainingen richting de marathon! Naar je lichaam luisteren en als dat zo voelt eens een training overslaan omdat je moe bent of niet fit is niet erg, zelfs heel goed!. Het trainingsschema zie ik als een leidraad. Het geeft me een goede trainingsstructuur maar is beslist geen ‘wetmatigheid’. Het moet immers passend en flexibel genoeg zijn om fysiek aan te kunnen en te passen in mijn agenda. Ik moet er wat in kunnen schuiven om het allemaal passend te krijgen. Maar moet ook wel eens wat schuiven om het allemaal passend te krijgen. Deze week staat in het teken van de voorbereiding op de PZC familieloop waaraan we met het 3MTiem deelnemen. En dan komen de Open Kustmarathon parcourstrainingen ook steeds dichter bij. Hierin heb ik al erg veel zin.

Iedereen heel veel succes met het vervolg van de trainingen richting 1 oktober! Voor wie alle berichtgeving van het 3MTiem nog eens wil terug lezen kijk op: http://www.marathonzeeland.nl/het-evenement/actueel/rubriek:weblog-3mtiem-2016