Kriebels

Het borrelt, het kriebelt… Nog maar een week te gaan richting het startschot voor de 15e editie van de Kustmarathon Zeeland. De langste duurlooptraining zit erop. De puntjes worden op de i gezet. Het 3MTiem had zondag de laatste team meeting… Daarna is het ieder voor zich, is het aftellen naar de twaalf slagen van de toren in Burgh en zal John Farnham’s ‘Your the Voice’ https://www.youtube.com/watch?v=tbkOZTSvrHs de eerste meters van de 2000 starters begeleiden.

 

Na de 34 km parcourstraining van afgelopen zaterdag kan de balans worden opgemaakt van een intensieve trainingsperiode. Het 3MTiem is er klaar voor! Bijna alles is gedaan en  gezegd om goed voorbereid aan de start te staan voor de Kustmarathon. Nog één keer samen voor een laatste team bijeenkomst, dit keer op Schouwen. Therapeut Frans gaf zijn laatste ‘peptalk'.  Trainer Jan deed nog eens zijn verhaal. Samen met het team is het marathon parcours gevisualiseerd. En zijn de eerste kilometers van het Kustmarathon parcours in een rustig tempo door het 3MTiem verkend.

 

In de trainingsperiode waren die eerste kilometers vanaf Burgh nog niet gelopen. Dat eerste stuk daar op Schouwen door het bos. Die eerste lange klim over het duin. Het eerste stukje strand richting de Oosterschelde kering. Ook die zijn verraderlijk… Het gaat dan allemaal nog zo makkelijk. In dat lange lint van lopers ben je nog op zoek naar het juiste looptempo. Je moet je cadans nog vinden. Jan drukte tijdens deze trainingskilometers voor de zoveelste keer de 3MTiemers op het hart drukken niet te snel van start te gaan. De verleiding te weerstaan om mee te gaan in het tempo van al die andere atleten die ook nog zoekende zijn naar hun eigen marathontempo.

 

De laatste voorbereidingen

In de laatste dagen voor de marathon is het verstandig om alvast de kleding waarin je gaat lopen klaar te leggen. Alvast je startnummer op je loopshirt te bevestigen. De loopschoenen gereed te zetten. De bidons en de sportvoeding die je onderweg door je supporters aangereikt wil krijgen voor te bereiden. Maak een lijstje voor je begeleiders waarin je aangeeft waarin je hen onderweg wil treffen en noteer op de bidons en voeding waar je die tijdens je marathon aangereikt wil krijgen. Zorg ook dat je altijd wat extra gelletjes bij je hebt voor het geval je je begeleiders onderweg mist. En zorg dat je voeten goed verzorgd zijn! Te lange teennagels kunnen je heel veel last bezorgen en om blaren te voorkomen, trek geen nieuwe sportsokken aan maar draag de sokken waarin je ook je trainingen liep. Ook is een pot vasiline heel handig om eventuele schrijn/wrijfplekken in de liezen en edele delen te voorkomen. En een paar pleisters om de tepels te beschermen zijn ook handig! Eet in de laatste weken voldoende en voorkom gassen in je darmen. Eet niet te gekruid en te zware voeding en drink door de dag heen voldoende vocht. Voorkom stress en zorg dat je volledig uitgerust aan de start staat… En bovenal visualiseer je mararhon, kom ‘Ín Flow’, in een positieve mindset! 7 oktober wordt JOUW dag! Je gaat jouw medaille van de 15e Kustmarathon Zeeland ophalen in de Langstraat in Zoutelande!