Het 3MTiem is begonnen… De trainingsperiode richting de 15e Kustmarathon Zeeland is gestart

In Breskens in de praktijk van Frans Daalman is het Kustmarathon 3MTiem 2017 met een kennismakingsbijeenkomst en een eerste gezamenlijke training begonnen aan de voorbereidingsperiode richting 7 oktober. De dag waarop in Burgh-Haamstede het startschot zal klinken voor de 15e Kustmarathon Zeeland.

Na een eerste kwartiertje van het de ‘kat uit de boom’ kijken, brak snel het ijs. Een voorstelrondje werd gedaan en motivaties van de atleten uitgewisseld. In alle openheid werden de doelstellingen van het 3MTiem en de verantwoordelijkheden ‘op tafel’ gelegd door Jan en Frans.  Immers naast de toch wel bevoorrechte positie als 3Mtiem-lid, zijn er ook een aantal ‘verplichtingen’… -naar elkaar, -naar de sponsor, - en als ambassadeursteam ook aan alle deelnemers aan de Kustmarathon.

De deelnemers kregen vervolgend een Kustmarathon Zeeland gesponsord 3MTiem outfit, waarna vervolgens de loopschoenen aangetrokken werden voor een eerste gezamenlijke training van anderhalf uur. Er werd een relaxte interval training gelopen vanuit Breskens. Over het strand en door het natuurgebied ‘Waterdunen’. Een fris aantrekkend windje met af en toe het zondagzonnetje zorgden voor hongerige magen. In de tuin bij Frans stond na de training een door Frans’ vrouw verzorgde heerlijke lunch met vers gemaakte soep klaar.

Lichaam en geest moeten in balans zijn

Tijdens de lunch overhandigde trainer Jan de Wilde aan alle 3MTiemers de informatiemap waarin hij zijn trainingsmethodiek voor de komende periode had samengevat.  Kern van zijn verhaal is gebaseerd op het in-balans-zijn: zowel conditioneel als mentaal. Jan vertelde over zijn eigen ervaringen. Het helpt wanneer je al bij de start van de trainingsperiode jouw einddoel, jouw marathon kunt visualiseren. Met andere woorden… Als je al vanaf het begin van de trainingsperiode je marathon op je netvlies kunt projecteren… je finish in Zoutelande visualiseert…de felicitatiehand van Lein Lievense op de finishstreep krijgt… je familie en vrienden die je supporteren… et cetera. Als je dit ‘ filmpje’ in je bovenkamer laat afspelen, kun je met deze positieve mindset makkelijker alle trainingskilometers maken!

 

De 7 trainingsprincipes die Jan de Wilde hanteert bij zijn marathontrainingen:

-        Geleidelijke opbouw van omvang en intensiteit

-        3 weken omvang, 1 week herstellen

-        Extensieve interval/tempo’s onder het omslagpunt

-        Trainen in 4 verschillende intensiteit zones

-        Core stabiliteit om krachtig en in balans te kunnen lopen

-        De juiste voeding op het juiste moment

-        2B in Flow om je focus (je einddoel) te blijven behouden

In de komende artikeltjes in het 3MTiem2017Blog op www.marathonzeeland.nl en via diverse sociale media en sites van de atletiekverenigingen vertellen we meer over deze 7 trainingsprincipes. We hopen op deze manier de Kustmarathon-deelnemers een ‘steuntje in de rug’ te bieden. De dag waarop het allemaal op zijn plaats moet vallen. Het 3MTiem en hun begeleiders wensen alle atleten in training voor de Kustmarathon Zeeland 2017 een fijne, gezonde, blessurevrije trainingsperiode toe!