Focus-Flow…and Free as a bird

Afgelopen zaterdag was in Goes bij AV’56 de tweede Kustmarathon 3MTiem bijeenkomst. Iedereen was weer van de partij. Op het programma stond de conditietest. Het hoe, wat en waarom van mindfullness bij het hardlopen. Lichaamsbeheersing en stretchoefeningen en het belang ervan. En een lezing over voeding in de voorbereidingsperiode en op de marathondag zelf door voedingsdeskundige Miriam van Reijen, Kustmarathon winnares 2015.

 

Onze Zoladztest

In het vorige 3MTiemBLOG bericht is door Jan de Wilde omschreven wat deze test inhoudt en ook welk doel het heeft. Jan en Frans hadden ons op papier in de 5 tempozones ingedeeld. We liepen de vijf maal 6 minuten steeds met 2 minuten rust ertussen. We kregen bij de start van elke 6 minuten te horen in welke hartslag we de betreffende 6 minuten moesten lopen. Als extra boodschap kregen we mee vooral niet naar elkaar te kijken tijdens de test. Immers iedereen heeft een andere hartslagwaarde. Het is dus een kwestie van goed op je horloge kijken en je hartslag in de gaten houden tijden die 6 minutensessies. Rond de atletiekbaan waren 25 meter pionnen gezet. Na elke 6 minuten duurtest in aangegeven hartslagzone moest je steeds de gelopen afstand doorgeven. Na 5 sessies ontstond een overzicht van de gelopen afstand per

sessie. Dit was de theorie. In de praktijk bleken met name de laatste 2 zones best pittig te zijn, omdat die dicht tegen wedstrijdtempo aanliggen.

Met de vastgelegde gegevens gaat Jan aan de slag om voor elk teamlid een op maat gemaakt trainingsschema te maken. Het kan namelijk zo zijn dat uit de testgegevens blijkt dat men in bepaalde hartslagzones nog winst kan boeken. Hierin ligt dus voor elk van ons onze eigen persoonlijke uitdaging de komende trainingsperiode.

 

Na een korte evaluatie van deze conditie test gingen we aan de slag met het “speeluurtje” van Frans Daalman. Diverse stretch- en corestability oefeningen kwamen aan bod. Sommigen onder ons bleken ware ballerina’s/slangenmensen te zijn. Voor de auteur van dit stukje geldt dat iets minder…maar als er wat winst en lering te boeken is bij deze beslist ook voor doorlopers belangrijke lichaamssouplesse oefeningen dan geldt dat zeer zeker voor mij. De laatste jaren heb ik toch regelmatig wat blessures gehad. De toegevoegde waarde van deze oefeningen zie ik dus wel in. Niet met als doel om ballerina te worden hoor, maar wel om op 7 oktober als hardloper aan de start te staan in Burgh en niet als strompelaar. Focus-Flow-Free

 

Evenals bij de eerste bijeenkomst bracht Jan ons weer wat bij op het mentale vlak. Dit keer stond F3 (Focus, Flow, Free) in de picture. Na Jan aangehoord te hebben kon ik maar één conclusie trekken. Dit was mijn doel! Met name hiervoor had ik me aangemeld bij het 3MTiem. Ik wilde dit opnieuw beleven/herontdekken. Zowel in de voorbereidingperiode als tijdens de marathon zelf. Het is te lang geleden dat ik dat gevoel heb beleefd.

 

Flow ervaring uit mijn loopverleden

Ik ga daarvoor terug naar het voorjaar van 2011. Ik was toen in voorbereiding voor mijn eerste ultraloop. De ‘60 van Texel’. In de voorbereiding ging ik regelmatig vanuit Zeeuws-Vlaanderen het Westerschelde tunneltje door (helaas nog steeds niet tolvrij) om een lange duurloop te doen op het Kustmarathon parcours . Niet alleen om zoveel mogelijk het parcours op Texel te simuleren. Maar ook om me te kunnen focussen op mijn einddoel op Texel. En last ‘but not least’, het Kustmarathon parcours lopen. Dat verveelt immers nooit! Tijdens het trainen probeerde ik dan, al hobbelend tussen Zoutelande en Vrouwenpolder het gevoel te krijgen hoe het zou zijn daar op Texel. De eerste 40 km is zo’n beetje in omgekeerde volgorde het parcours van de Kustmarathon. Dus eerst veel strand, nog meer dan het Kustmarathon strand tussen Vrouwenpolder en Oostkapelle. Maar ook klimmetjes, heide, bos. Ook heel gevarieerd dus de eerste 30 kilometer. Na de vuurtoren op Texel bij Cocksdorp kom je langs de Waddenzee te lopen. Asfalt en nog eens asfalt daar onderlangs die waddendijk. Oersaai. Tijdens mijn trainingen beeldde ik me dan in dat ik dan het stuk Neeltje Jans-Vrouwenpolder wel 2x op-en-neer moest doen. Toen ik me vastpinde op deze gedachte paste ik automatisch mijn snelheid aan en kwam ik in de ontspanning te lopen. Ik visualiseerde dus al in mijn trainingen op Neeltje-Jans het Texel parkoers. In totaal heb ik destijds 8 lange duurlopen getraind op het Kustmarathon parkoers. De mooiste was de laatste…. Vanaf Zoutelande liep ik in een roes naar Burgh. Zonder horloge. Puur op mijn gevoel kwam ik na 3u30 daar aan. Dit was nu ook weer niet de bedoeling. Zat ik al te vroeg in de Flow? Dit wilde ik toch pas op Texel! Door er nog 10 km aan vast te plakken en effe nog te crossen in de Schouwse duinen stond ik gelukkig snel weer met beide voeten op aarde. Een paar weken later op die tweede paasdag in 2011 stond ik aan de start voor mijn ‘60 van Texel’. Ik ging in mijn gedachten terug naar die laatste training op het Kustmarathon parcours (focus). Op Texel was het die dag trouwens ruim 25 graden. Die temperatuur was toen aan de start het onderwerp van gesprek. Maar niet bij mij. Ik stond nog in Burgh. Onze Duitse vrienden lagen massaal aan het Texelse strand, kuilen te graven en zandkastelen te bouwen. Hoe is het mogelijk op 2e paasdag dat jaar? Ik vertikte het daar te lang bij stil te staan en genoot van de zon. Er was geen wind, het regende niet en ik slalomde tussen de kuilengravers door naar Cocksdorp. Ik zat al vroeg in een roes (flow) en maakte daar volop gebruik van. Die 60 km was voorbij voordat ik het in de gaten had. De tijd stond voor mij dus gewoon stil. Ik was in perfecte balans. Alles ging vanzelf en ik had een gelukzalig gevoel. Het Free as a bird gevoel dus.

‘Sorry’ voor deze (lange) uitstap in mijn verleden. Maar na Jan aangehoord te hebben, vielen alle puzzelstukjes op dat vlak weer in elkaar. Daar wil ik weer naar toe! Dat zelfde gevoel. Maar nu draai ik ‘m om. Ik beeld me mijn ’60 van Texel ‘ ervaring en het gevoel wat ik toen had terug in. Ik breng het nu in mijn Kustmarathon trainingsperiode en straks op 7 oktober in de praktijk tussen Burgh en Zoutelande. Mijn keuze om mezelf weer te herontdekken als duurloper via het 3MTiem is een goede geweest. Met zo’n leuk enthousiast team en begeleiding om me heen komt het vast allemaal goed! Voeding ‘Do’s and Dont’s’

Dan weer effe terug naar het clubgebouw van AV’56. Na het nuttigen van een lunch die door de andere Jan (van Doorn) werd verzorgd, was Miriam van Reijen aangeschoven. Zij zou ons tijdens haar presentatie meenemen op het vlak van (sport)voeding. Ieder teamlid had een maand geleden van Miriam een op maat gemaakte voedingsanalyse ontvangen. Nu kregen we uitleg en tips die daar prima op aansloten. Een aantal herkenbare zaken kwamen aan bod en het was leerzaam om te horen dat ieder teamlid verschillende aspecten uit de lezing oppikte en er hun vragen over kwijt kon. Ik heb er veel van opgestoken. Het resoluut omgooien van mijn vaste voedingsschema daar deed ik sowieso al niet aan mee. Maar bijvoorbeeld het vezelgebruik in de laatste fase sterk terug dringen en de verdeling van de gelletjes op marathonday waren welkome aanvullingen! Hier ga ik uiteraard eerst mee experimenteren tijdens mijn trainingen de komende weken. Een dus niet pas op de dag van de marathon! Miriam zal binnenkort in het 3MTiemBLOG een artikel over voeding plaatsen.

Iedereen was het er na onze tweede 3MTiem meeting over eens. Het was een leerzame en gezellige dag daar op en langs de atletiekbaan in Goes. De zomervakantie komt eraan. Maar voordat we die ingaan zullen we als 3MTiem nog een aantal wedstrijden van het Stratencircuit meepikken. Eerst in Zoutelande en vervolgens de Sportvisserloop in Yerseke.