Een avondje hardloopyoga… Gilles Verschure

Op 15 juli stond er ’hardloopyoga’ bij Flower Yoga in Middelburg in mijn agenda. Frans Daalman had dat voor het Kustmarathon 3MTiem georganiseerd. Ook andere geïnteresseerden waren welkom. Mijn enige ervaring met yoga is een aantal lessen poweryoga. Pittige lessen die ik best leuk vond destijds. Maar wat moest ik me voorstellen van hardloopyoga. Deze avond in Middelburg zou me dat leren!

 

Om zeven uur stonden bijna het voltallige 3MTiem met begeleiding en andere geïnteresseerde lopers en loopsters in afwachting klaar. Bij het voorstelrondje bleek dat weinig deelnemers blessures hadden. Maar ook bleek dat het gros weinig of geen ervaring met yoga had. Voor velen dus een geheel nieuwe trainingervaring. Ik schrijf bewust training, want aan het eind van de avond bleek dat, anders dan velen denken, er niets zweverigs te bespeuren valt aan deze vorm van training voor hardlopers.

Waar richt hardloopyoga zich dan op?

 

Van groot belang voor hardlopers is een goede balans. Immers hardlopen is een voordurende herhaling van balanceren van het ene op het andere been en dat langdurig en soms onder zware omstandigheden. We begonnen dan ook met een staande balansoefening. Omdat ik dat af en toe thuis doe, weet ik dat er bij mij nog veel verbeterd kan worden aan mijn balans en dat bleek nog steeds zo te zijn. Door de balansoefeningen versterk je de spieren rondom je enkelgewricht, wat goed van pas komt bij het hardlopen door los zand. Bovendien train je daarmee ook je rompstabiliteit, uiteraard voor hardlopers van groot belang. Vervolgens gingen we in allerlei verschillende houdingen de spieren rekken die we bij het hardlopen gebruiken zoals kuiten, hamstrings, scheenbeenspieren en bovenbeenspieren. Ook de onderrug werd niet vergeten. Het rekken duurt daarbij geen tiental seconden, maar naar mijn gevoel wel minuten. Een goede ademhaling is van essentieel belang. Sommige oefeningen waren best inspannend. Om een bepaalde spier te rekken moest je soms een houding aannemen die best pittig was voor andere spieren. Maar dat zal in mijn geval ongetwijfeld ook te maken hebben met de onbekendheid van de oefening en de stramheid van mijn lijf.

 

De avond werd na twee uur yoga afgesloten met een serie oefeningen voor de rompstabiliteit. Naast het welbekende ‘planken‘ kwamen ook onbekende oefeningen voor de rugspieren langs. Die ga ik zeker thuis ook doen! Het mooie van yoga is dat het geen prestatiesport is in de zin van ‘ik ben leniger dan jij’. De prestatie die je wel boekt is het leren je eigen grenzen op te zoeken en ze vervolgens door oefening te verleggen (lijkt wel op hardlopen!).

 

En wat levert dat dan op?

 

Door yoga-oefeningen te doen versterk je je lichaam, breng of houd je je spieren op lengte waardoor een groter bewegingsuitslag in je gewrichten mogelijk wordt, door de ontspanning in je spieren neemt de doorbloeding toe en daarmee ook het herstel. Lees voor meer informatie hierover het artikel van Frans Daalman ‘Yoga, maar je zou het ook stretchen kunnen noemen.’ Zie link: http://www.marathonzeeland.nl/het-evenement/actueel/bericht:yoga-maar-je-zou-het-ook-stretchen-kunnen-noemen-frans-daalman

Door Yoga te beoefenen leer je zo-wie-zo je eigen lijf beter kennen en daarmee verklein je je blessuregevoeligheid. Ook op het mentale vlak heeft het z’n invloed. Het geeft meer zelfvertrouwen en kalmte. En wie is daar nou niet bij gebaat.

 

Kortom, er zit niks zweverigs aan want de volgende dag kon ik goed voelen dat ik twee uur bezig was geweest. Ik ga daar zeker mee door en kan het iedereen aanraden!

 

Bij de foto: Frans Daalman verzorgt direct aansluitend na iedere Parcourstraining een korte Yoga/Stretch sessie waaraan het kustmarathon 3MTiem meedoet en iedereen die dat wil bij kan aansluiten.

 

Alle berichten en artikelen m.b.t. het 3MTiem en Parcourstrainingen nog eens terug lezen. Kijk op: http://www.marathonzeeland.nl/het-evenement/actueel/rubriek:weblog-3mtiem-2016