Drinken, drinken… drinken!

Het is een enorme 'open deur'…Iedere duursporter weet het. En toch... het kost heel veel atleten moeite om tijdens de duurtrainingen en wedstrijden het vochtgehalte op pijl te houden. De deelnemers aan de Kustmarathon parcourstrainingen weten het. Alle duurtrainingen verlopen volgens een vast protocol... Twintig minuten in rustig duurlooptempo . Dan een korte versnelling van zo'n honderd meter en dan DRINKEN! Deze cadans van 20 minuten cycli word de gehele training vanaf de eerste tot de laatste sessie van 20 minuten volgehouden. Naast dat deze opzet past in het trainingsprogramma voor de marathon wordt het lichaam getraind in het verwerken van een regelmatige aanvulling van vocht. Dat hoeven niet perse grote hoeveelheden te zijn. Maar het is wel belangrijk al er vanaf de eerste tot de laatste meters voldoende wordt gedronken. Als het lichaam dorstsignalen aangeeft, dan ben je dat te laat met drinken. Dan loop je achter de feiten aan voor wat betreft het aanvullen van het vochtgehalte in je lijf. Velen maken de fout te laat te beginnen met drinken. Advies: sla tijdens je de marathon geen enkele drinkpost over. Juist in de eerste paar verzorgingsposten word het drinken nogal eens overgeslagen. Dat breekt je later in je marathon op! Een paar slokken is al genoeg!

 

Tijdens de Kustmarathon Zeeland zijn er om de 5 kilometer drinkposten. Tijdens de parcourstrainingen kun je voor aanvang van de trainingen je bidon en voeding afgeven bij de verzorging. Er zijn bij de trainingen meestal 2 verzorgingmomenten waar je je bidon en voeding kunt gebruiken en waar ook water voorhanden is voor wat extra slokken. Zorg dat je altijd zelf ook wat water bij je draagt tijdens de trainingen en wedstrijden. Een heupgordel met bidon is voldoende of train jezelf in het lopen met gewoon een flesje water in je hand.

 

Drinken doe je altijd… ongeacht de weersomstandigheden. We kunnen nu nog op geen enkele manier voorspellen in welke weersomstandigheden de Kustmarathon dit jaar gelopen zal worden. Wel zijn er… heeft de ervaring geleerd van allerlei weertypen mogelijk in het eerste weekend van oktober. Natuurlijk… bij warm weer heb je aanzienlijk meer vocht nodig maar juist ook wanneer het minder warm is… de zon niet schijnt is het belangrijk om vast te houden aan je drinkprotocol! En ja… er wordt in de zomermaanden getraind voor de kustmarathon. Onontkoombaar dat er periodes zullen zijn van (extreme) warmte. Drinken, drinken… en nog eens DRINKEN dus!