Dehydratie… Jan de Wilde

Tijdens de Kustmarathonparcours training van afgelopen woensdagavond hadden we te maken met zeer warme weersomstandigheden. Om 18:00 uur bij de start in Zoutelande was het bijna 30 graden met felle zon en vanwege weinig wind op het parcours minimale verkoeling.

Ondanks de tips en adviezen over voldoende en regelmatig drinken tijdens de duurlopen waren er toch nog (te)veel deelnemers die in de problemen kwamen. Deelnemers die vroegtijdig moesten afhaken, moesten wandelen of zelfs moesten stoppen als gevolg van dehydratie (vochttekort).

 

De deelnemers beseffen nu heel goed hoe belangrijk de vochtinname is tijdens de trainingen en wedstrijden. Dat kwam nu vanwege de toch wat extreme temperatuur waarin we de training deden extra duidelijk tot uiting. Het is beslist ook aan de orde wanneer we onze trainingen in minder warme omstandigheden doen. In het hardloperskookboek van Miriam van Reijen staat heel duidelijk beschreven wat en hoeveel je per uur zou moeten drinken. Er zijn voldoende verzorgingsposten waar je je voeding en drinken voor de training kunt afgeven.

 

Op de vraag aan de verschillende lopers hoeveel vocht ze tot zich nemen, geeft niet altijd een positief antwoord. Veel (ook de ‘doorgewinterde’) marathonlopers nemen veel te weinig vocht en energie tot zich . Met alle gevolgen van dien. Ik weet dan bijna zeker dat deze lopers bij Domburg of Westkapelle (of soms al eerder) flink in de problemen zullen komen. De marathon word dant voor hen één grote lijdensweg. Eigenlijk is dat helemaal niet nodig… Als je maar op tijd, regelmatig en voldoende, drinkt tijdens de trainingen en de marathon. Dan voorkom je een hoop ellende voor jezelf!